Trots toont Abdullah ons zijn smartwatch. De eerste prijs van de wedstrijd uitgeschreven door de directie voor het maken van een affiche. Op die affiche? De eindproef, een visualisatie ervan.
Wij vroegen aan onderdirecteur Tom Francken hoe hij op het idee gekomen was om deze wedstrijd te organiseren.
‘Onze jongens pakken veel te weinig uit met wat ze maken. Mochten we deze wedstrijd niet organiseren, we zouden nooit aan de weet komen wat voor een fantastische dingen hier allemaal gemaakt worden.’
‘Is dit het eerste jaar dat we dit organiseren?’
‘Nee, het is inmiddels het derde jaar. Maar dit jaar hebben we het volledig mee in het traject opgenomen.’
‘Dat wil zeggen?’
‘Dat we die opdracht bij het begin van het zesde jaar al opgeven. Op die manier kunnen de affiche ook als een cover voor hun eindproefbundel gebruiken.
‘En de affiches?’
‘Die hangen we op.’
Het was ons al opgevallen, in de hal die de verschillende werkruimtes verbindt, een ruimte die wij de P-blok noemen, hangen de affiches naast elkaar. Het ene project nog interessanter dan het andere, stuk voor stuk mooie ideeën die gedurende het jaar met grote ijver door de leerlingen uitgewerkt werden om aan een jury voor te stellen.
Wij plaatsten een filmpje met al die projecten op onze Instagram- en TikTokpagina.
De winnaar, wie is de winnaar? Het is Abdullah Cakir van zes mechanica.
Abdullah is niet alleen handig in het bedienen van frees- en draaimachines maar ook heel goed in het werken met grafische vormgevingsprogramma’s. Bovendien hebben veel leerkrachten hem leren kennen als iemand die uitstekend zijn weg op het internet kent. Vertaalmachine, chatGPT, Google … ze kennen allemaal geen geheimen voor Abdullah. Cakir werkt ermee alsof hij nooit iets anders gedaan heeft.
Proficiat Abdullah.