Wij zijn een school van makers; we zijn daar uniek in.
Wij zijn een STEM-school, dat staat voor science, technology, engineering en mathematics, wiskunde dus.
Bij ons zou die ‘E’ in STEM gerust vier keer zo groot mogen zijn. ENGINEERING. Engineering is wat een ingenieur doet, het woord genie stamt daar ook van af en het woord engine, Engels voor motor.
Andere STEM-scholen leveren leerlingen af die het STEMdenken geleerd hebben en die na hun studies nog moeten leren hoe ze zich het ‘maken’ eigen kunnen maken. Wij leveren leerlingen die ‘maken’, STEMmakers. Wij produceren denkende makers en makende denkers. Uitvinders die de handen uit de mouwen steken.
Kan je dat zien als je op onze school rondloopt?
Reken maar.
Onze school staat boordevol machines en technologie. Bij de houtafdeling, bij las en sanitair … 3D-printers bij de afdeling industriële wetenschappen, draai- en freesbanken op de afdeling mechanica, je kan niet naast de machines kijken.
Wat maken wij met die machines?
De tien meter lange tafel in de leraarskamer? Zelfgemaakt. Onze elektriciteitskasten? Zelfgemaakt. Een bouwafdeling met een plafond van tien meter hoog om huizen met dak en al te maken? Check! Het ‘maken’ is wat ons onderscheidt van de rest.
Dus wat vragen wij van onze leerlingen als afstudeerproef?
Iets te maken uiteraard.
Nu weten wij niet of de opendeurdag door zal gaan, maar wij zouden er ons hand niet voor in het vuur steken. Dus, wat deden wij? Wij deden onze ronde op school en wij gingen eens kijken wat er zoal overal gemaakt wordt als GIP. GIP, u herinnert het zich nog, staat voor Geïntegreerde Proef. Mocht de opendeur niet doorgaan, kunnen wij u toch alvast laten zien wat er allemaal in de maak is.
Wij vonden een aantal teams druk in de weer bij de IW-afdeling. Erik Halasz, Asif Benhaddou, Hamza El Kabouzi zijn er bezig aan hun ‘Holo-XXX’, een hologramoplossing.
In hun ‘blurb’, prijzen zij hun product met de volgende woorden aan:
“Kan je niet aanwezig zijn op een vergadering of in een les wegens bijvoorbeeld een u allen welbekend virus? Geen nood, de ‘Holo-XXX’ zal een optimale oplossing bieden om toch aanwezig te zijn zonder dat je het huis moet verlaten. De oplossing is nog realistischer dan een camera en monitor. De gebruiker zal zich vanop afstand kunnen verplaatsen en heel de omgeving overschouwen, terwijl de teamleden de gebruiker in holografische vorm zullen zien en horen.”
Elders bij IW. Zelfrijdende auto’s, de toekomst? Dat is dan weer de vraag die Simon Van den Bossche en Noah Van Leemput zich stellen. Zij startten een onderzoek naar dé hype van de transportindustrie, bestuurderloos en bestuursgeassisteerd rijden.
“Iedereen kent de term ‘zelfrijdende auto’, maar heel veel mensen weten eigenlijk niet wat hiermee bedoeld wordt. Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen ‘bestuurderloosheid’ en ‘bestuursassistentie.’ Het eerste heeft als doel alle menselijke bestuurders (en dus fouten) van de rijbaan te krijgen, het tweede zal steeds meer taken van de bestuurder overnemen, maar fatale botsingen niet vermijden.”
Het team stelt zich tot doel een auto te maken die in de eerste plaats aanrijdingen moet kunnen vermijden. Dit zien ze uiteraard als de hoogste prioriteit. Lager in prioriteit willen ze rijstroken, verkeersborden en verkeerslichten kunnen detecteren en er correct op reageren.
Veel succes jongens.
Het derde project dat op onze radar kwam, is het Crura-project, ingediend door leerlingen die vergaten hun naam te vermelden.
“We willen dit jaar onderzoek verrichten naar de biomechanica van het onderlichaam. Na een brainstorm met hun ploeg kwamen ze op het idee om een wandelende robot te creëren die evenveel kan als het menselijk lichaam.”
Ze kozen de naam ‘crura’, wat in het Latijns ‘benen’ betekent. Er komt veel bij kijken om een robot dezelfde bewegingsmogelijkheden te geven als een menselijk lichaam. Onder andere een gyroscoop en een accelerometer, onderdelen die je aantreft in vliegtuigen. Hoogtechnologisch dus.
Spannend.
Wij houden u op de hoogte.