12 mei 2021, een stralende donderdagnamiddag. De leerlingen van Don Bosco Wilrijk kijken verbaasd op wanneer de schoolbel hen weer de klas in roept: een twintigtal vreemde maar vriendelijke gezichten komen de school binnengewaaid.
Het zijn mentoren en leidinggevenden van een grote reeks meewerkende zorgbedrijven.
Hier en daar vinden leerling en mentor mekaar op de speelplaats, en een geanimeerd gesprek ontvouwd zich.
Met de naambadge opgespeld verzamelen de mentoren zich voor de eerste editie van DUALE PARTNERS, een intervisie programma van het leerkrachtenteam Personenzorg.
Na een hartelijke kennismaking volgen korte stukjes informatie over duaal leren, hoe we dit op school concreet maken, wat trajectbegeleiding is en waarom we school en werkvloer dichter bij elkaar brengen.
Een kop koffie stuurt ons op weg naar de vaklokalen zorg. Daar buigen 2 groepen mentoren zich over casussen en stellingen die gesprekken losmaken, mentoren die ervaringen delen, verwonderde blikken, knikjes van herkenbaarheid, zuchten van opluchting… “Het is niet alleen bij mij moeilijk…”
Na vier boeiende uren vindt iedereen mekaar terug met een glas in de hand.
Lachende gezichten.
Gegevens worden uitgewisseld.
Nu al komen de thema’s voor de volgende 2 jaren naar boven.
“Evaluaties? Eindwerken? Motivatie? Ondersteuning voor de mentor?…”
Inspiratie vloeit!
Algemene feedback: veel te kort om zo interessant te zijn! Nog Van Dat! Inspirerend voor andere opleidingen?!